Af: Elias Eliot
Da den sydkoreanske Parasite vandt Oscaren for bedste film, var det en naturlig kulmination på den rejse der begyndte på Cannes Filmfestivalen året før. For med den sort komiske thriller, har instruktøren Bong Joon-ho skabt en unik film, der går i kødet på klasseskel og den ekstreme kløft der skiller rig og fattig. En problemstilling der både gælder for Sydkorea og resten af verden.
Køb Parasite her
Det er et tema Bong Joon-ho tidligere har beskæftiget sig med, blandt andet i sci-fi filmen Snowpiercer. Og Bong Joon-ho er en mester udi at lege med genrer. Han har bevæget sig fra krimi til monsterfilm og dystopisk science fiction, alt imens han inden for de genrer boltrer sig i en masse undergenrer, og derved serverer både slapstick komedie, rendyrket gys, mørk noir thriller, brutal slasher, og socialrealistisk drama.
Og det gør sig især gældende i Parasite, der nok er Bong Joon-hos mest nedtonede film til dato, der dog har så mange lag, drejninger og twists, at Hitchcock ville være stolt.
Parasite følger familien Kim, der bor i en ussel kælder, hvor de desperat leder efter gratis wi-fi, imens de folder pizzabakker for at tjene til maden. Men en dag får sønnen Kevin mulighed for at datteren hos en rig familie, og langsomt får hele familien Kim manipuleret sig vej ind i huset i hver deres stilling.
Og mere skal ikke afsløres her. For halvvejs inde i Parasite begynder overraskelserne at komme som perler på en snor, i scener der er så mageløst orkestreret, at de både fik mig ud på kanten af sædet, og helt op og stå.
Det er nemlig både nervepirrende, rørende, sjovt og tragisk, når vi konfronteres med de enorme kontraster der er mellem de to familier. Og Bong Joon-ho sørger for at vores sympati konstant svinger som et pendul mellem de to familier. For det er ikke en sort / hvid historie, og ligesom filmen selv, er der ingen enkle tolkninger på hver families gøren og laden.
Det er konfronterende emner der tages op her. Men det gøres så raffineret, medrivende og overraskende, at alle kan være med. Og hvids du har afholdt dig fra at se filmen fordi den er fra Sydkorea, så gør det alligevel. Giv den en chance, giv slip på dine forventninger, og nyd en film der både er ekstremt velskrevet, lækkert klippet og gudesmuk i sine billeder.
Elias Eliot er den ene halvdel af den populære podcast ‘Han Duo’, og grundlægger af filmfestivalen ‘Blodig Weekend’. Fremover vil han her på Coolshop komme med anmeldelser af film og spil, samt anbefalinger og baggrundshistorier på ældre titler.
Køb Parasite her