Ordre og indstillinger
Facebook
LinkedIn E-mail

Saphe - dit våben mod fartbøder

"Hvad pokker var det!?" Sådan tænker de fleste kort tid efter, de har bemærket et rødt glimt.

Af: Jakob Qvist Odfeldt
10. april 2017 09:13

Første gang går der som regel nogle uger, før det går op for en, at det var en af politiets mange fartkontroller, som står landet over.
Anden gang resulterer det ofte i, at foden lettes fra speederen, og bremsen klodses i, og måske et vredesudbrud eller to bliver delt ud.
Tredje gange er man bare dødirriteret og tænker over, hvad de par tusind kroner, som en bøde typisk løber op i, kunne have været brugt til.

Du lover dig selv, at du fremadrettet kører efter fartbegrænsningerne og bliver et bedre menneske – ak ja! Men kort tid efter har kommunen ændret din elskede 60 kilometerszone til en 50 kilometerszone, og så røg der lige endnu en hilsen fra politikredsen i din retning – hvad pokker skal du stille op?
Heldigvis er gode råd faktisk ikke særlig dyre. De koster nemlig kun 495 kr. og betyder, at du bliver advaret, inden du rammer en fotovogn og kan spare dig for tusindvis af kroner.

Lad jagten gå ind!




Saphe er navnet på den meget enkle og geniale gadget, som alle, der kører, burde eje. Det er meget enkelt - når du starter din bil, tilslutter Saphe din telefon via Bluetooth og GPS, og så er den klar til at registrere fotovognen i dit område, og jagten på fotovogne er gået ind. Det er nemlig lidt den omvendte verden det her - nu er det nemlig dig, som kan indberette fotovogne og ikke omvendt.
Hele ideen er opbygget omkring et netværk, hvor bilister hjælper hinanden med at indberette lokationer med fotovogne.

Saphe har to knapper – en blå og en rød. Du anmelder selv en fotovogn, når du passerer den ved at trykke på den blå knap. Det er naturligvis vigtigt, at du trykker, når du er cirka ud for fotovognen eller senest et par sekunder efter – hvis du venter et par kilometer, så giver det ikke megen mening, og dine gode medbilister og brugere af Saphe får forkerte oplysninger.

Saphe fungerer til iPhone og Andriod og bruger telefonens dataforbindelse - altså GPS og Bluetooth, så der er ikke noget, der afhænger af, om bilen er ny eller ej – Saphe fungerer til alle biler og alle steder i Danmark.
Installationen klares på de få minutter, det tager at installere en app, og efterfølgende er du kørende. Hvis din telefon ringer under køreturen, så fortsætter Saphe med at kunne modtage information for dig for at sikre, at der ikke lurer fotovogne forude.
Selv hvis du spiller musik over Bluetooth, så fortsætter Saphe pænt uden problemer. Saphe kan monteres i forruden eller på dit instrumentbræt og vejer kun 20 gram, så der er ingen risiko for, at den falder ned.

Jeg slukker altid min GPS, når jeg ikke kører bil!




Det er der mange, som gør – nogle tænker, at telefonen som regel bruger meget strøm med GPS´en tændt, og andre synes bare ikke om at blive "tracket" af GPS, hvor tjenester som Google og Facebook gemmer den slags til at rette markedsføring til dig.
Det er ganske forståeligt, men også her har Saphe tænkt fremad. I appen på Saphe er der nemlig en funktion, som hedder "Altid" under Saphe Link, som gør, at appen må aktivere din GPS når du begynder at bruge Saphe, og da Saphe også starter automatisk, når du begynder at køre, så du er fri for, at skulle huske at tænde den.
Det er endda sådan, at Saphe brokker sig, hvis den ikke efter 30 sekunder finder kontakt til din telefon. Så reelt behøver du ikke være bange for, at nogen "overvåger" dig – det er faktisk nærmere dig, som overvåger dem!

Ikke blot hjælp til at undgå fotofælder. Nej det er nemlig sådan, at Saphe faktisk også har en rød knap, som kan bruges til at slå alarm. Hvis der f.eks. observeres en ulykke eller andre farer i trafikken, som kunne være et vildfarent dyr på kørebanen, hårde opbremsninger eller andet, så kan den røde knap bruges i det specifikke område, og andre bilister bliver alarmeret, hvis de nærmer sig. På den måde er der også en alarmfunktion indbygget i Saphe.



En gadget som Saphe må da være ulovlig?
Negativ! Sådan svarer politiet uden at tøve! Faktisk er det sådan, at politiet hilser den slags velkommen, da det er med til at sikre mere og bedre sikkerhed i trafikken. Reelt er ideen med fotovogne jo ikke at tjene penge – heller ikke selv om politiet satte endnu en rekord i deres omsætning i 2016. Hvis de skal være helt ærlige, handler det jo faktisk om at skabe en præventiv og irettesættende effekt på bilister, som er lidt for tunge i den højre fod. Saphe er med til at sikre, at bilister letter foden fra speederen, så snart den bipper, og der er en fotovogn forude.

Referencerne vil ingen ende tage



Det er svært at finde brugere, som ikke taler rosende om Saphe, og når selv politiet roser den, så må der jo være noget om snakken. DanTaxi Aalborg har allerede bestilt 500 stk., som dækker hele Jylland så allerede her har netværket vokset sig stort og med de kilometer, som de gode vognmænd lægger på vejen, er der rig mulighed for at blive alarmeret i god tid. Firmabiler hos Jysk Pension er også blevet kunde ved Saphe og bruger også denne løsning til deres konsulenter, som lægger mange timer på landevejen, når der skal erhverves nye kunder. Selv bankverdenen er med på vognen, og Danske Bank har bestilt 80 stk. til deres ansatte. Reelt er der faktisk ikke nogen, som ikke taler rosende om denne gadget, og egentlig kan det undre, at prisen ikke er højere. Faktisk er det sådan, at der ved køb af mindst 20 stk. kan spares penge, således at prisen ligger på 450 kr.


Tidligere Monte Carlo vært også fortaler
Peter Falktoft som startede sin karriere i radioprogrammet Monte Carlo, og er en af landets yngste modtagere af "Den Gyldne Mikrofon" bruger også Saphe og er helt med på ideen om, at bruge Saphe. Han er så glad for Saphe, at han valgte at bruge 5 minutter af sit radio podcast "Her Går Det Godt" på at omtale den, så der må bestemt være noget om snakken!

Jo flere brugere jo bedre!
I alt er der nu mere end 400.000 aktive brugere, og Saphe er uden tvivl Danmarks største og mest populære trafik-app. Det betyder også, at den alarmering, der kommer til dig, når du sætter dig bag rettet, er bedre og dækker bredere.
Hos Saphe er der heller ingen tvivl om, at antallet af brugere vil vokse stigende længe endnu. Reelt er det også absolut forståeligt, at motivationen er stor for at undgå fartbøder.
Den mindste bøde, som endda sjældent gives, ligger på 1000 kr. Denne bøde gives, hvis bilisten blot kører 54 km i timen i en 50 kilometerszone, da der typisk fratrækkes 3 km i potentiel fejlmåling. Øges hastighed til ret meget mere, koster det hurtigt 1500 - 3500 kr., og i værste tilfælde lyder dommen på, at en orienterende køreprøve er nødvendig, og det kan blive dyrt – i hvert fald langt mere end 495 kr. for at være Saphe.


Tag kampen op mod fartbøder her: https://www.coolshop.dk/produkt/saphe-unit-undga-f...

Populære artikler
Vis alle
Sharing is caring
Del artiklen
Facebook
LinkedIn E-mail
Relaterede artikler
Livsstil & Tech
Saphe: Danskernes foretrukne trafikalarm har lige fået en ny model
8. marts 2019 12:57
Gaming & Film
De bedste våben for noobs i Monster Hunter: World
31. januar 2018 13:55
Få vores største nyheder (og tilbud) som den første
Tilmeld dig vores nyhedsbrevsfamilie (+330.000 medlemmer)