Ordre og indstillinger
Facebook
LinkedIn E-mail

The Invisible Man - Elias Eliot anmelder

Lykkedes det endelig for Universal at lave en god nyopdatering af deres klassiske monster line-up?

Af: Elias Eliot
30. juli 2020 12:56

Af Elias Eliot

I 1897 skrev HG Wells novellen, The Invisible Man.

Om en videnskabsmand, der opdager et serum, der gør ham usynlig. Men han formår ikke at gøre det om, hvorfor han forbliver usynlig med større og større utilregnelighed og voldelige tendenser til følge. 

Køb The Invisible Man her


Den første filmatisering af historien kom i 1933 fra Universal Studios. 

De havde haft kæmpe succeser med filmatiseringerne af Dracula og Frankenstein og støvsugede nu markedet for nye bog forlæg, der kunne skabe den næste succes. 

Ligesom med Frankenstein, blev The Invisible Man instrueret af James Whale og blev med det samme en massiv succes hos både kritikere og publikum. Og især effekterne, der var banebrydende dengang og stadig imponerende i dag, blev fremhævet som en af de helt store forcer ved filmen.

Køb The Invisible Man (fra 1933) her

Frem til 1951 fik The Invisible Man i alt 6 fortsættelser og spin-offs. Og ud over en sovjetisk udgave i 1984 lå serien i dvale indtil Paul Verhoevens Hollow Man i 2000, der især viste hvor langt filmeffekter var nået siden 1931. 

I midten af 2010’erne offentliggjorde Universal Studios så deres udgave af Marvels forbundne superhelteunivers - som nærmest alle studier har prøvet at kopiere - ved at skabe DARK UNIVERSE.

Her var det ikke superhelte, men Universals berømte monstre, der skulle have hver deres film for så at samles i en Avenger-lignende eventfilm. I dette univers skulle Javier Bardem spille Frankensteins Monster og Johnny Depp The Invisible Man. 

Men det varede kun til den første film; Tom Cruise actionmonsterfilmen, The Mummy. Den fejlede stort og gav dødsstødet til universet, inden det var kommet rigtigt igang. 

Universal havde dog ikke opgivet deres karakterer. Og efter at han havde lavet sci-fi actionfilmen, Upgrade, fik instruktør Leigh Whannel tilbuddet om at lave hans version af The Invisible Man - som en enkeltstående film, der ikke var forbundet af et større monster univers.

Indtil nu har alle filmatiseringer af The Invisible Man holdt sig til det samme forlæg. En mand opdager usynlighed, og bliver som følge af det magtsyg og ødelagt. Men Leigh Whannel, der også har skrevet manuskriptet, vender det hele om. 

I stedet for en mandlig hovedperson, følger vi Cecilia, der flygter fra et psykisk og fysisk voldeligt forhold i en yderst intens åbningsscene. 

Kort efter begår kæresten Adrian - en brilliant optiker, selvmord. Men Cecilia er overbevist om, at han stadig lever, og at han er i fuld gang med at forfølge hende - usynligt. Men det er kun hende selv, der tror at Adrian stadig er der fysisk. Alle andre omkring hende tror, hun lider af psykisk stress som følge af et voldeligt forhold, og at det hele sker i hendes sind.

Og det er lidt af en genistreg fra Leigh Whannel. 

Han vender historien på hovedet og bruger usynlighedsrammen, som en allegori for de eftervirkningerne af et voldeligt forhold. Og derved får vi selv muligheden for at opleve den ødelæggende paranoia og frygt, der stadig hænger ved, efter at man er kommet ud af et voldeligt forhold. 

Med den vinkel bringer Whannel et helt nyt pust til historien, samtidig med at han stadig er tro mod sine genre rødder. For dette er stadig en gyser, og der er mere på spil end blot Cecilias psyke. 

Elisabeth Moss leverer endnu en pragtpræstation og viser, at hun er blandt de mest talentfulde skuespillere pt. Hun bærer filmen som Cecilia og balancerer hendes sårbarhed og styrke perfekt. Og hun formår at projicere sin frygt for det usete direkte ind i sjælen på os. 

Når hun står og stirrer ud i et - tilsyneladende - tomt rum, løber det koldt ned ad ryggen.

Og generelt er The Invisible Man en underspillet og dybt intens affære. Modsat Verhoevens The Hollow Man, der svælgede i CGI effekter, er stemningen her primært baseret på kameraarbejdet. 

Flere steder lader billedet have store områder bagved skuespillerne stå helt åbent, så vi som seere automatisk forventer, at der er noget. Det skaber en utryghed, for man er aldrig helt sikker på, hvornår der er noget - eller nogen, og hvornår der ikke er.

Med The Invisible Man viser Leith Whannel, at der stadig er masser af liv i Universals monster line-up, hvis man blot kommer med den rigtige idé og vision. Og jeg er lykkelig over, at Whannel også står bag den næste film i rækken - The Wolfman med Ryan Gosling. 

Og så har han også givet udtryk for, hvad han ville gøre med en eventuel Dracula film. Og hvis The Invisible Man er nogen indikator, så kunne det tyde på, at vi stadig har de bedste filmatiseringer af monstrene til gode. 


The Invisible Man er en fremragende og skræmmende opdatering af den klassiske historie, med en eminent Elisabeth Moss i hovedrollen. Leigh Whannel markerer sig som en af de mest spændende instruktører lige nu, og The Invisible Man er blandt årets mest intense og nervepirrende filmoplevelser. 

Blu-ray og 4K udgivelsen indeholder kommentarspor med instruktør Leigh Whannel, der blandt andet fortæller om, hvordan han bruger publikums forudindtagethed imod dem, og hvilke scener der var sværest at filme. 

Derudover fortæller Elisabeth Moss om hendes karakter, og der gås i dybden med en af filmens store og komplekse kampscener. Og så kommenterer Whannel på udvalgte scener fra den oprindelige film fra 1933. 

Alt i alt er der godt med ekstra materiale, der kommer vidt omkring filmens produktion. 

Køb The Invisible Man her


Elias Eliot er den ene halvdel af den populære podcast ‘Han Duo’, og grundlægger af filmfestivalen ‘Blodig Weekend’. Fremover vil han her på Coolshop komme med anmeldelser af film og spil, samt anbefalinger og baggrundshistorier på ældre titler.  

Populære artikler
Vis alle
Sharing is caring
Del artiklen
Facebook
LinkedIn E-mail
Relaterede artikler
Gaming & Film
Elias ser tilbage: Mission: Impossible (1996)
1. marts 2021 15:18
Gaming & Film
Elias ser tilbage: Ghostbusters (1984)
24. februar 2021 12:39
Gaming & Film
Elias Eliot ser tilbage: Top Gun (1986)
8. februar 2021 14:02
Få vores største nyheder (og tilbud) som den første
Tilmeld dig vores nyhedsbrevsfamilie (+330.000 medlemmer)